Puerto escondido beach

Reisdagboek 15: Puerto Escondido, de onontdekte parel in Mexico

Myanmar

Wij zijn Sander & Jody en hebben onze spullen en appartement verkocht, onze vrienden en familie gedag gezegd om de wereld rond te trekken.

Op thedutchnomads.nl schrijven we reisverslagen van de meest gave bestemmingen en delen we de leukste hotspots & lekkerste wereldse gerechten met je.

Man, man, man, het jaar is weer voorbij gevlogen. Althans, voor ons dan. Ik kan me voorstellen als je de halve winter tegen vier muren aankeek terwijl de ijspegels aan je neus hingen het misschien iets langzamer ging. Vorig jaar kondigden we in dit reisverslag aan dat we terug naar Nederland vlogen en guess what… dat is ook dit jaar weer het geval! Daarom is dit het laatste reisverslag voordat we terugkeren naar Nederland, maar in september pakken we de boel gewoon weer op ;-). Maar voordat ik vooruitloop op de zaken vertel ik over de afgelopen weken in Puerto Escondido.

Voordat we naar Puerto Escondido vertrokken

In reisdagboek 14 kondigde ik aan dat we samen met onze Portugal/Mexico-BFF’s samen naar Puerto Escondido vlogen. Wij vertrokken de week ervoor uit Playa del Carmen om nog een paar dagen in Cancun en Isla Mujeres te vertoeven, om vanuit Cancun samen naar onze volgende bestemming te vliegen.

We hadden zin in Isla Mujeres! Het is een klein eiland voor de kust van Cancun. En ik, Jody, ben gék op eilanden. Het is toch altijd een stuk relaxter en je hebt meer een ‘vakantiegevoel’ (I know, klinkt verwaand in onze toestand 😜) dan op het vasteland. Dus op zaterdagochtend verlieten we Playa del Carmen en gingen we met de bus naar Cancun, om vanuit daar de ferry te pakken. Eenmaal aangekomen bij de ferry moesten we even slikken: de pier stond BOMVOL! Dit hadden we niet verwacht. Cancun is een enorme badplaats dat veel Amerikaans toerisme aantrekt en ik denk dat die zaterdag alle Amerikanen hadden bedacht om dezelfde ferry te pakken. Ai, dat beloofde niet veel goeds. Maar toch stapten we vol goede moed de ferry op.

We raakten aan de praat op de ferry met een Mexicaan die op Isla Mujeres woont. We hadden drie nachten Isla Mujeres geboekt en drie nachten Cancun en hij gaf aan dat we Isla Mujeres véél leuker zouden vinden en dat we waarschijnlijk onze Cancun-nachten wilden inleveren voor Isla Mujeres. Gelukkig, dat gaf toch wel wat hoop. Na een korte rit op de ferry liepen we met onze tassen naar het hotel. Een knus hotelletje in de hoofdstraat van het toeristisch centrum. We zetten onze spullen neer en liepen naar het strand in het Noorden: Playa Norte (heel origineel). Hier staat een gigantisch hotel in de azuurblauwe zee. Het hotel scheidt twee wateren en dat geeft een super mooi uitzicht. In de zee bij Playa Norte kan je heerlijk vertoeven in het stille water.

Isla mujeres playa norte

Daarna besloten we te gaan lunchen bij een tentje in de buurt en maakten we voor het eerst echt kennis met Amerikaanse invloeden: “suggested tips” op de bon. Wij Nederlanders leggen zonder schaamte een of twee euro als fooi op de rekening, maar Amerikanen geven minimaal tien procent fooi. Na het eten gaf de bon een suggested tip aan van 15% fooi. Oef! Toen ik het geld gaf, vroegen ze of ik nog wisselgeld wilde (uh, JA!) en kreeg als wisselgeld het bonbedrag plus de 15%. Suggested bleek dus niet zo suggested te zijn.

De dagen erna kwamen we erachter dat het eiland daardoor wel een klein beetje verpest is. Begrijp ons niet verkeerd, we willen betalen voor wat iets waard is (en ja, dat is natuurlijk hartstikke subjectief). Maar als een local 100 pesos vraagt (ongeveer 4 euro) voor een kleine kokosnoot die er geel in plaats van groen uit ziet, dan is de prijs/kwaliteitverhouding ver te zoeken. Jammer. Wel een echte aanrader trouwens om bij ‘Los Tacos de Humo’ te gaan eten. Supergoede service, megalekker eten (achteraf krijg je een donut van het huis) en hier kan je zelf bepalen want je aan fooi geeft. Mag je niet overslaan als je Isla Mujeres bezoekt.

Terug naar Cancun

Wij hadden na drie dagen Isla Mujeres eigenlijk wel gezien en vonden het prima om de boot terug te pakken naar Cancun. In Cancun moet je weten dat de stad eigenlijk is opgedeeld in twee delen: zona hoteleria en downtown. Laatsgenoemde deel komt bijna niemand (zeker geen Amerikaanse toerist) want die liggen allemaal te flaneren in de Zona Hoteleria. Wij vonden downtown wel lekker, meer local en niet alleen maar hoge resorts die uit de grond zijn gestampt.

We hebben in Cancun vooral gewerkt, hebben een Indiaas restaurant bezocht (eindelijk weer eens!), dipten één keer in de zee bij Zona Hoteleria (de blauwste zee OOIT!) en bereidden ons voor op Puerto Escondido.

Op naar Puerto Escondido!

Eindelijk was het dan zover: op 7 mei zagen we Katie en Dan (na een héle week) weer. En we moesten bij aankomst wel lachen: zij hadden twee monsters van koffers bij zich. Dan is een duiker dus die had veel duikspullen bij zich… en Katie had gewoon veel kleding, haha. Normaal gesproken reizen wij met alleen handbagage (we hebben speciale backpacks die je mee mag nemen het vliegtuig in). Maar omdat we nog wat extra spullen hadden, zoals grote flessen shampoo en een yogamat, checkten we onze baggage in. Wij hadden per persoon tien kilo aan gewicht. Zij hadden, door hun grote koffers, al extra veel gewicht bijgeboekt: Katie had 25 kilo om mee te nemen en Dan 32 kilo. Dat bleek helaas niet genoeg te zijn… de weegschaal gaf bij Dan 36(!) kilo aan en bij Katie 28 kilo. Ze moesten vóór de check-in counter alles overschepen dus het zweet stond behoorlijk dik op hun voorhoofd. Wij hadden gelukkig extra stoffen tasjes bij ons die ze konden gebruiken om spullen in te doen en de eindstand was 1 kilo extra overgewicht (en een hoop spullen waar ze afscheid van namen). Ik denk dat ik ze maar een cursus van Marie Kondo cadeau ga geven 😉.

We vlogen vanaf Cancun via Mexico-City naar Puerto Escondido. In Mexico-City hadden we een overstap van vier uur en hoe kan je die nou beter inluiden dan met een shot tequila? Dat is dus precies wat we hebben gedaan. In de avond kwamen we aan in onze nieuwe verblijfplaats: een groot appartement met ruime keuken, woonkamer, badkamer en twee slaapkamers, balkons en gedeeld zwembad.

Twee weken samen in Puerto Escondido

We hadden met z’n vieren dit appartement vastgelegd tot 2 juni, dus zo’n 3,5 week. Dan is al na twee weken vertrokken omdat ‘ie ons kotsbeu was. Geintje natuurlijk. Maar beiden hadden ze moeite om werk te vinden tijdens deze ellende (Katie werkte als fotograaf op boten en Dan gaf duiktours) aangezien het toerisme volledig is ingestort. Mensen boekten hier en daar wel een fotoshoot maar ze wilden meer zekerheid en willen daarom op yachts te gaan werken. Hier is namelijk wel nog voldoende werk in. Hiervoor moeten ze wel cursussen volgen en die van Dan was vervroegd naar juni. Katie vertrok een week later dan Dan (haar cursus startte pas later) en daarom zijn we nu weer met z’n tweeën in Puerto Escondido. Na zes maanden elkaar veel te hebben gezien zit er nu weer een oceaan tussen ons in.

Puerto escondido sunset

Dagje op de scooter in Puerto Escondido

Maar ik loop vooruit op de zaken. De dagen met z’n vieren bestonden uit werken, Dan en Katie die af en toe gingen surfen, op het strand liggen, samen eten en… weekendtrips maken. Het verkeer is hier een stuk rustiger dan in Playa del Carmen en leent zich dus prima om een scooter te huren. Zo gezegd, zo gedaan. Maar er was een klein gebrek aan voorbereiding en dus gingen we op de bonnefooi de scooter op. Sander nam het voortouw en besloot de bergen in te rijden (altijd een goed idee zonder voorbereiding – maar goed, eerlijk is eerlijk, niemand stribbelde tegen). Toen we op den duur een zijafslag moesten nemen, werd het pad wat zanderiger. Geen probleem – we rijden even tien minuten die kant op en als het niets is, pakken we dezelfde route terug. Die tien minuten werden steeds verder uitgerekt en steeds ‘keken we het nog even aan’ om terecht te komen in de bergen op hobbelige stenen paadjes, in ‘the middle of buttfuck nowhere‘ zoals Katie het mooi omschreef. Mijn humeur was inmiddels naar -10 gedaald (‘jij ook altijd met je bergtochten’) maar na ‘n uur kwamen wel gelukkig toch weer terug in de bewoonde wereld. Achteraf gezien hebben we dus eigenlijk weinig gezien van de omgeving (behalve heel veel begroeiing, stenen paden en bergen), maar is het wel een mooi verhaal om op terug te kijken.

De overige tijd in Puerto

Inmiddels zijn Katie en Dan alweer zo’n drie weken weg (time flies) en hebben we eigenlijk op reisgebied niet zoveel meegemaakt. Dat betekent niet dat we stil hebben gezeten. We hebben onder andere een vierdaagse online experience van Tony Robbins gevolgd vanuit onze woonkamer (intens, heftig, emotioneel en alles daar tussenin – teveel om te bespreken in dit verslag), baby-schildpadjes losgelaten op het strand (TÉ SCHATTIG!), twee salsalessen gevolgd (en onze kunsten vertoond op een salsa-avond) en we hebben beiden stappen gemaakt in onze ondernemingen.

Zo levert de webshop van Sander, Mindful Hobby’s, eindelijk alle diamond painting producten vanuit Nederland. Geen big deal, zou je zeggen, maar ze zijn hiermee de eerste webshop in Nederland die dat doet tegen premium kwaliteit. Dus ik ben natuurlijk een trotse vriendin!

Naast mijn freelance-werkzaamheden (die echt heel goed gaan), heb ik ook een e-book geschreven (voor het geval je het hebt gemist, lijkt me sterk 😜): de ultieme digital nomad guide. Met dit idee liep ik eigenlijk al twee jaar: bij de voorbereiding voor onze reis miste ik een soort van alles-in-één overzicht met alles wat je moet weten. Van het moment waarop we besloten om onze digital nomad levensstijl te beginnen, met welke belemmeringen je mogelijk te maken krijgt, hoe je locatie-onafhankelijk geld kan verdienen tot praktische tips. Op dit moment hebben we er veertien verkocht (trots!) en hopelijk volgen er nog velen.

Daarnaast heb ik ook een aantal mails met tips en opdrachten gemaakt die volledig gratis zijn. Die vind je hier

Genoeg zelfpromo 😉, terug naar de orde van de dag. Want als je ons volgt op Instagram dan heb je ongetwijfeld gezien dat de weergoden ons niet vrolijk gestemd zijn. Het regenseizoen in Mexico is in juni begonnen en je kon er ongeveer de klok gelijk op zetten: van de ene op de andere dag kwam het hemelwater met bakken uit de lucht. Alsof een of andere bovennatuurlijke kracht z’n volledige blaas besloot uit te storten boven dat stukje land waar wij vertoeven. En dan te bedenken dat in Nederland de mussen van het dak vielen (vallen).

Ach, we mogen ook niet klagen en we gunnen het jullie natuurlijk van harte. Inmiddels laat de zon zich af en toe voorzichtig weer zien (bovenop het regenseizoen was er namelijk een storm die huishield) en is het nog steeds warm. Mijn haar fatsoenlijk in de plooi krijgen heb ik opgegeven met de hoge luchtvochtigheid en dus loop ik 24/7 met een knot op mijn hoofd. Alleen al om die lange sprieten vrij te laten heb ik weer zin om naar Nederland te gaan.

Puerto escondido beach

Het zijn nu onze laatste dagen in Puerto Escondido, om precies te zijn verlaten we dit heerlijke plekje aanstaande maandag. En foodies dat we zijn, hebben we een planning gemaakt waar we de laatste avonden willen eten (spontane etentjes zijn nu een no-go, wie herkent zich hierin? 🙋‍♀️). Maandag vliegen we naar Mexico-City om daar de boel onveilig te maken (grapje, daar zijn wij niet voor nodig). Maar voordat jullie ongerust worden: hoewel Mexico-City misschien niet het beste imago heeft, hebben wij enorm veel zin om er naartoe te gaan. In bepaalde wijken kan je beter niet ‘s avonds rondlopen – en dat doen we dan ook niet -, maar het gedeelte waar wij zitten schijnt enorm vernieuwend te zijn. Een soort New York in het klein met hippe koffietentjes en barretjes. We kunnen niet wachten!

Volgende week vrijdag (de 25e!) landen we dus weer op Nederlandse bodem. En na negen maanden is dat best wel gek. Maar we weten ook dat we er weer binnen no-time gewend zijn. We hebben zin om al onze vrienden en familie weer te zien, mijn 30e (😱) verjaardag te vieren en samen met jullie te juichen voor het Nederlandse elftal. Hasta luego!

Hoe heb jij de heropening van NL gevierd? Laat het weten in de reacties. Wil je op de hoogte blijven van meer tips over de hele wereld? Schrijf je dan hieronder in. Je ontvangt dan een mail wanneer er een nieuw artikel is gepubliceerd.