verjaardag strand

Reisdagboek 7: Wat een leven!

Myanmar

Wij zijn Sander & Jody en hebben onze spullen en appartement verkocht, onze vrienden en familie gedag gezegd om de wereld rond te trekken.

Op thedutchnomads.nl schrijven we reisverslagen van de meest gave bestemmingen en delen we de leukste hotspots & lekkerste wereldse gerechten met je.

Ja hoor, daar zijn we weer met een nieuw reisverslag! En dat op de dag dat we maar liefst ZES MAANDEN digital nomads zijn! Een iets langere periode die we hebben overbrugd, omdat we optimaal hebben genoten (en nog steeds doen) op Koh Pha Ngan. Daarnaast hebben we ook flink veel gewerkt (voor tropische begrippen dan ;-)). Onze laatste week is inmiddels aangebroken, dus tijd om terug te blikken op afgelopen anderhalve maand.

Nomad Dinner

Nomad Dinners. Een gezelschap aan digitale nomaden dat samenkomt om te eten. Op iedere digital nomad-waardige plek vind je wel iemand die de touwtjes in handen neemt om iedereen samen te brengen. Hier in Koh Pha Ngan vinden iedere vrijdag deze etentjes plaats en het is leuk om gelijkgestemden te ontmoeten. Een avondje doorzakken met backpackers is leuk, maar voor de langere termijn wil je ook afspreken met mensen wiens leven niet alleen maar uit in de zon bakken, bier drinken en de kater uitslapen bestaat. Daarnaast is het ook leuk om eens andere praat te hebben als je veel met elkaar optrekt. Een flinke groep van zo’n 25 mensen kwam bij elkaar en het werd een ontzettend gezellige avond. Hier leerden wij twee Amerikanen kennen: Devin en Nic. Bleek dat ze in dezelfde co-working space als ons zaten (alleen op een ander tijdstip) en ze niet ver van ons vandaan woonden. Tel daar bovenop dat ze ook nog eens konden toepen (Nic’s halve familie woont in Nederland en Devin en Nic zijn daar twee maanden geweest): de fundering voor een vriendschap was toen snel gelegd.

nomad dinner

Muay Thai

De meesten besloten na het diner nog naar Rasta Home te gaan, een grote bar waar een rasta-bandje iedere vrijdag live speelt. Met de blote voeten in de zand en lekker meedeinen op de muziek. Een klein stukje Jamaica in Thailand. Sander en ik hadden echter besloten dat we op zaterdag om 8.00 uur een Muay Thai les zouden volgen, dus besloten wijs en verstandig af te haken.

Muay Thai is een vechtsport die immens populair is in Thailand. Regelmatig vinden er op verschillende plekken gevechten plaats. Wij waren niet direct van plan om ons klaar te stomen voor de ring, maar vooral op zoek naar een intense workout. Nou geloof me: dat was ‘t! Op zaterdagen trainen ze standaard op het strand, dus met de hele bups reden we in colonne richting de grote plas. Eenmaal daar aangekomen moesten we over ‘t hele strand rennen (huh, dat is lang!) als warming up. Vervolgens moesten we in rijen achter de leraren gaan staan, die ervoor zorgen dat we goed gingen stretchen en leerden vervolgens de verschillende technieken. Sander werd nog even apart genomen (nee, niet vanwege z’n uitblinkende talent ;-)) en daarna gingen we met de ‘beginners’ de verschillende hoeken oefenen. Je schouders worden flink aangepakt en aan het einde van de les mag je blij zijn als je je arm nog omhoog kan tillen. So far so good.

muay thai strand

Ik (Jody) besloot de lessen voort te zetten, omdat ik merkte dat ik hier wel lekker fit van werd. Voor Sander bleef ‘t een eenmalige les, omdat hij al de hele week in de sportschool staat. Ik heb een tienrittenkaart gekocht en ga trouw twee keer per week naar Muay Thai. Bij de ‘normale’ les in de gym wordt verwacht dat je het eerste kwartier (ja, KWARTIER!!) gaat springtouwen. Verwacht dus een paar stalen kuiten als ik terugkom ;-). Ik merk al veel progressie en de lessen zijn ontzettend leuk om te doen.

Familie van Jody in Koh Pha Ngan

In de maand februari waren mijn oom en tante op Koh Samui, het eiland hiernaast, om vakantie te vieren. Ze zijn (net als wij) echte Azië-gangers en zijn de laatste twee jaar naar dit eiland gegaan, omdat vrienden van hen hier wonen of ook op vakantie komen. Ik had contact met ze en ze besloten een weekendje naar ons eiland te komen.

Eenmaal aangekomen, gingen we op bezoek bij hun accommodatie. Een leuk en rustig resort aan zee, waar we lekker een aantal drankjes hebben gedaan. ‘s Avonds hebben we ‘n visje aan zee gegeten bij Fisherman’s (aanrader!) en de volgende dag hebben we met z’n vieren de bergen getrotseerd met de scooter. Frits en Corry, dankjewel dat jullie er waren!

Sander's verjaardag

Vorige keer sloot ik het reisverslag er al mee af: Sander’s ouders zouden ons in februari komen bezoeken, speciaal voor zijn verjaardag. Sander heeft er zelf niet zoveel mee, maar ik vind verjaardagen altijd fantastisch. Reden voor een feestje!

Als je alleen met handbagage reist kan je je voorstellen dat het geen zin heeft om een groot cadeau te kopen. Ik wilde toch wel iets speciaals voor zijn verjaardag doen. Inmiddels hadden we een goede band op gebouwd met Nic en Devin (dat kaarten verbroedert toch wel ;-)) en waren er nog een paar leden toegevoegd aan ons hechte groepje.

verjaardag sander

Met z’n zevenen zaten we in een complot: een kleine ‘surprise-party’ op het strand voor Sander. Iedereen nam z’n eigen drankjes mee en ik regelde de gefrituurde oreo’s als dessert (Sander’s favoriet). Als smoes had ik Sander naar het strand gelokt om de zonsondergang met een flesje wijn te bekijken, terwijl de anderen achter een struik zaten. Na een minuut kwamen ze achter de struiken vandaan gesprongen en zongen ze ‘happy birthday‘ en ‘feliz compleaños‘ (Spaans). We aten en dronken bij zonsondergang en gingen later op de avond onze billen schudden bij Rasta Home. Dat werd een avond voor in de boeken.

verjaardag strand

Die zaterdag na Sander’s surprise party waren we allemaal een beetje moe en was het tevens Nic’s laatste avond op het eiland. Met een rustig avondje kaarten sloten we de avond af en namen we afscheid van Nic. Tevens was het ook goed dat we op tijd naar bed gingen, omdat ik op zondag nog een cadeau had geregeld voor Sander.

We gingen namelijk quad rijden! Sander zei al een paar keer dat ‘ie samen met mij meer “avontuurlijke activiteiten” wilde doen. Wie mij een beetje kent weet dat ik niet snel van een gebouw af zal springen met een elastiek om m’n middel, puur voor vermaak. Bungee-jumpen viel dus af. Sander houdt echter ook van het crossen met de scooter, dus dit zag ik als de ideale combi. Tenslotte kon ATV-rijden (met een quad dus) toch niet zo moeilijk zijn?

Wij op zondag naar de activiteit toe en na even te hebben gewacht werden we op een quad gezet. Ik riep nog even dat ik dit nog nooit had gedaan, maar dat was geen enkel probleem volgens de eigenaar. De voor- en achterrem werden nog even aangewezen en daarna konden we wegrijden.. Maar eh, waar zit het gas eigenlijk? Bleek dus een knopje aan het stuur te zijn, wist ik veel. Dus na ongeveer 10 seconden theorieles werd ik letterlijk het bos in gestuurd, haha. Gelukkig was het helemaal niet glad en glibberig (wel dus, het had echt ontzéttend veel geregend die week) en dus waren de eerste momenten op de quad niet de meest ontspannende. Na een paar minuten kreeg ik echter de smaak te pakken en merkte ik dat ik juist meer balans had als ik meer gas gaf. Sander reed overigens alsof ‘t z’n tweede natuur was.

quad sander

Na een tijdje te hebben gereden, kwamen we op een open veld. Hier konden we onze skills in praktijk brengen en lekker rondscheuren. Sander maakte nog een paar donuts op ‘t veld en we waren net twee kleine kinderen in een snoepwinkel. Daarna reden we over rotsen door naar een prachtig uitzichtpunt waar we wat foto’s konden maken. Ondertussen voelde ik me als Max Verstappen op een quad en kon ik de hele wereld aan. Totdat ik even een klein momentje twijfelde, m’n quad ging wankelen en BAM, omviel. Gelukkig lag ik er niet onder, maar m’n bil had wel een flinke smak gemaakt. Stoere chick dat ik ben (haha) vermande ik me en reden we door. Eindstand: een flinke blauwe bil maar vooral veel lol samen!

quad omgeving

Sander's ouders op bezoek

Die woensdag erna was Sander pas écht jarig, maar de reden dat we ‘m alvast hadden gevierd in het weekend ervoor, was omdat op maandag Sander’s ouders en een vriendin van z’n moeder op bezoek bij ons kwamen. Na een lange reis van bijna twee dagen waren ze dan eindelijk bij ons op ‘t eiland!

We haalden ze op bij de pier en hadden zelf een extra scooter geregeld. Ik ging dus niet meer achterop bij Sander, maar die plaats nam de vriendin van z’n moeder in. Sander’s ouders hadden samen een scooter en zo konden we met z’n allen gemakkelijk het eiland verkennen.

De eerste dagen bestonden vooral uit bijkomen voor hen en af en toe een lekker scootertochtje maken. Op woensdag 26 februari was het dan Sander’s échte verjaardag en gingen we uit eten bij een restaurantje aan het water (Serenity). Sander’s moeder had nog wat ballonnen, toeters en een verjaardagsmuts meegenomen. Als ‘ie zich nu niet jarig heeft gevoeld.. 😉

verjaardag ouders sander

De overige dagen hebben we gevuld met verschillende scootertochtjes, het opzoeken van verschillende bijzondere plekjes op Koh Pha Ngan (daar schrijf ik binnenkort nog een apart artikel over), het opzoeken van eetmarktjes (veruit favoriet!) ontspannen (zij dan) en werken (wij ;-)). Afgelopen vrijdag zijn ze weer vertrokken van het eiland, op naar het natte Nederland. Ontzettend leuk dat ze er waren!

We hebben een.. plan!

Tja, de rode draad in onze reisverslagen is toch wel de quote: “no plan is the best plan“. Toch hebben we al wat vooruit gepland (en een aantal plannen met potlood opgeschreven). Ik neem jullie kort mee in onze plannen wat betreft de komende maand(en).

Weekje in Langkawi

Kennen jullie Jimmy nog? Onze goedlachse vriend uit het bruisende Coevorden, die we in Bali hebben leren kennen. Zowel hij als wij moeten het land uit op half maart (hij uit Indonesië, wij uit Thailand) dus besloten we onze krachten te bundelen in Maleisië. Van 17 t/m 24 maart hebben we een villa gehuurd in Langkawi, een eiland in Maleisië. Schijnt een geweldig eiland te zijn (er zijn in het verleden hier ook opnames van Expeditie Robinson geweest) en we gaan ‘t lekker samen verkennen. Tevens neemt ‘ie ook nog een vriendin uit Nederland mee die onlangs ook is gestart als digital nomad, dus met z’n vieren gaan we gezellig een weekje optrekken!

Op naar Lombok en Gili

Na die week vliegen we met z’n drieën terug naar Indonesië. Jimmy terug naar Bali, wij maken in Bali de overstap naar Lombok, het naastgelegen eiland. Lombok is bijna twee jaar geleden getroffen door zware aardbevingen waardoor het minder populair is voor toeristen. Daarvoor was het opkomend qua toeristen en was het ook een overweging voor ons om hier te starten met ons digital nomad avontuur. Vanwege de ontwikkelingen hebben we toen echter besloten om uit te wijken naar Bali. Een deel van Lombok is onverwoest en in het andere deel zijn ze druk bezig aan het opbouwen. Lombok bezoeken geeft een boost aan hun inkomstenstroom, dus naar het eiland gaan draagt ook weer positief bij aan de heropbouw ervan.

Vanuit Lombok pakken we voor ‘n paar dagen de boot naar de Gili-eilanden. Je hebt er drie: Gili Trawagan, Gili Meno en Gili Air. Wij zijn voornemens om alleen naar Trawagan te gaan (dat tevens bekend staat als party-eiland), omdat hier onze vrienden Mark en Marit zitten (hen hebben we ontmoet in Bali en zij kwamen ons opzoeken in Chiang Mai). Marit geeft hier duiklessen, dus die willen we graag meepikken!

Bali

Vanuit Gili gaan we terug naar Bali, omdat we graag het Noorden willen zien. Een paar maanden geleden schreef ik een blog over de “geheime plekjes in Bali” en die wil ik graag aanvullen. Kuta, Ubud, Seminyak, Uluwatu, Sanur en Canggu kennen we nu allemaal wel, maar wat zit er nog meer? Ik schrijf er ongetwijfeld een nieuw artikel over. Tevens zit rond die periode een oud-collega van Sander in Bali, zodat we hem ook nog even kunnen bezoeken.

Kuala Lumpur & de Perhentians

Vanuit Bali vliegen we dan half april terug naar Maleisië, naar Kuala Lumpur. Anouk, een goede vriendin van mij, komt met haar vriend Bart op vakantie! Super leuk om elkaar na die tijd weer eens te zien. We komen ongeveer tegelijk aan op het vliegveld en zullen vanaf daar de stad twee dagen gaan onveilig maken. Dan scheiden onze wegen voor ruim ‘n week en zien we elkaar nog een paar dagen op de Perhentian-eilanden (lees: bounty-stranden met turquoise zee). Zin in!

En.. verder?

Vanaf begin mei liggen onze plannen dus weer open. Taiwan, Zuid-Korea? Het staat allemaal op ons lijstje. Deze landen zijn wat kouder in de winter maar prima om in het voorjaar te bezoeken. Het enige waar we dan mee rekening moeten houden, is het Corona-virus. Zelf hebben we op dit moment er helemaal geen last van of merken we er iets van (Koh Pha Ngan heeft ook geen vliegvelden, dus massatoerisme blijft hier beperkt), maar in dit soort landen speelt het wellicht wat meer. Goed het reisadvies in de gaten houden en op basis daarvan kijken we verder. In juli/augustus verwachten we tijdelijk terug te zijn in Nederland, om bij te kletsen met familie en vrienden (maar voor nu zitten we hier helemaal op onze plaats!).

Laat ons vooral ook weer weten hoe het leven in Nederland is! Carnaval gevierd en overleefd? Of misschien wel op wintersport geweest? Laat het hieronder achter in de reacties.