Ko Pha ngan - Ko ma

Reisdagboek 6: Zon, zee, strand!

Myanmar

Wij zijn Sander & Jody en hebben onze spullen en appartement verkocht, onze vrienden en familie gedag gezegd om de wereld rond te trekken.

Op thedutchnomads.nl schrijven we reisverslagen van de meest gave bestemmingen en delen we de leukste hotspots & lekkerste wereldse gerechten met je.

Jingle bells, jingle all the way.. met dat deuntje in het achterhoofd eindigde ons vorige reisverslag. Want ondanks dat we ons weer terug in het bloedhete Thailand bevonden, vlogen de kersthits ons om de oren. In deze setting bracht het ons niet de nostalgie die we normaal in Nederland voelen. In dit reisverslag neem ik je mee in de laatste dagen van 2019 en vertel ik je meer over onze woonplaats voor de komende 2 maanden.

Kerst op Koh Samui

In ons vorige reisverslag waren we net aangekomen op Koh Samui, na een flitsbezoek aan Nederland. Dit eiland wordt ook wel het Bangkok van de Thaise eilanden genoemd omdat het zo druk is op de wegen. Het eiland bevat een commerciële shoppingmall en voelt wat ‘stadser’ aan dan andere eilanden. Hoewel we ons stoorden aan die drukte, is het niet te vergelijken met Bangkok. Vergeleken daarmee is dit eiland toch echt te rustig.

Terwijl we door het winkelcentrum liepen, stond de ene na de andere hoge kerstboom ons op te wachten. Tegelijkertijd knalden kerstknallers zoals “All I want for Christmas” en “Let it snow” (nou, liever niet) uit de boxen. Toch gek in een Boeddhistisch land waarbij kerst helemaal niet iets is wat ze zelf vieren. Maar hé, alles voor de toeristen (stiekem vind ik dat ook wel een beetje jammer).

Met kerstavond besloten we bij ons resort (hoewel, dat is een beetje een overdreven woord ervoor – anyway, de plek waar we sliepen) te eten. Het zag er gezellig uit met schommels aan het plafond en kussens op de grond. Beiden kozen we voor een zalmfilet die goed beviel. Veel sfeer was er verder niet, want ondanks de leuke aankleding had dit ‘resort’ verder weinig te bieden en waren er weinig andere gasten. Dit was dan ook de enige keer dat we hier hebben gegeten.

Eerste kerstdag besloten we uit eten te gaan, om toch een beetje dat “kerstgevoel” te hebben. We eten natuurlijk (bijna) nooit thuis (lees: koken zelf niet), maar bij een local tentje eten of op een night market wat naar binnen schrokken vind ik niet te vergelijken met “uiteten”. We kozen voor Coco Tam’s in de Fisherman’s Village. Een erg mooi interieur en leuke sfeer. Zeker de moeite waard, maar daarna hebben we ook weer éxtra veel zin in local eten.

Coco tams Koh samui

Tweede kerstdag besloten we daarom ook niets speciaals te doen en zag die dag er net zo uit als iedere andere dag. We hadden op beide kerstdagen gewoon ‘s ochtends gewerkt en Tweede Kerstdag aten we ‘s avonds bij onze “local friend” op de hoek. Leuk en net zo lekker (of misschien wel lekkerder).

Nieuwjaar op Koh Samui

Hoewel ik niet per sé een enorm spetterend nieuwjaarsfeest hoef, vind ik het wel leuk om er iets speciaals van te maken. Onze avonden op Koh Samui waren tot nu toe niet bruisend en daar word ik altijd een beetje onrustig van. Tijd om even wat leuks uit te zoeken! Ik zag dat er een gratis beachparty met oudjaarsavond bij Ark Bar, op het strand was. Jup, dat werd ‘m!

We besloten voorafgaand nog even een hapje te eten bij de Mexicaan. Het was “taco tuesday”, waarbij je de 2e taco gratis kreeg. We verwachtten hordes mensen en gezelligheid op oudjaarsavond, maar dat viel reuze mee. Overigens prima, want het eten was echt super lekker (ik at taco’s met tofu – ik had het niet verwacht, maar het was zó lekker!). Daarna gingen we nog even terug naar onze kamer, omdat het nog wat vroeg was. Ondertussen brak er een flinke regenbui uit en zag ik ons hele nieuwjaarsfeest letterlijk in het water vallen. Zaten we dan, met een flesje samsong (lokale rum) op bed. Zo zouden we toch niet ons nieuwe jaar gaan inluiden?!

Gelukkig werd het weer droog en bestelden we een taxi richting het strand. Het was er gezellig en druk: het leek wel een beetje op een fullmoonparty met alle buckets, gekleurde items en strandvibes. We telden vlak voor 12 uur af en werden getrakteerd op een flinke vuurwerkshow. Na de zoveelste regenbui (je kon gelukkig overdekt staan), dacht we dat we het na een tijdje wel gezien zouden hebben. Per toeval liepen we een groep Nederlanders uit Den Haag tegen het lijf, waarmee we uiteindelijk een super gezellige avond hadden. Zo gezellig, dat we met hun mee naar hun villa gingen (helemaal aan de andere kant van het eiland, terwijl wij op 5 minuten afstand zelf zaten) voor een afterparty in hun zwembad. In onze natte kleren (maar in 30 graden is dat helemaal niet zo erg) ‘dropen’ we in de vroege uurtjes terug naar onze accommodatie. Wonder boven wonder direct een taxi voor ons beschikbaar. Al met al een super leuke avond met verrassend einde.

Op naar Koh Pha Ngan

Na 10 dagen waren we inmiddels wel klaar met Koh Samui. Het drukke verkeer, vele resorts met gezinnen, restaurants met Russische menukaarten, weinig co-workingspaces en daarmee ook weinig like-minded mensen: wij vonden het mooi geweest. Begrijp me niet verkeerd: we hebben een superleuke tijd op Koh Samui gehad: avond na avond bij ons favoriete local restaurant eten, de hilarische ‘yoga’-lessen bij de lokale sportschool (waarbij de lokale sportinstructeur wat ‘stretch’ oefeningen deed, aangaf dat ik ‘so beautiful’ was -#metoo?!- en we achteraf met de hele yogagroep een hele fotoshoot hielden) en de leuke nieuwjaarsnacht. Op 4 januari vertrokken we met de ferry naar het naastgelegen eiland Koh Pha Ngan.

Ko Pha ngan - Ko ma

Koh Pha Ngan is echt fantastisch. Twee jaar geleden waren we hier ook al en vonden het destijds de leukste bestemming van Thailand. We zijn er echter toen maar 4 of 5 dagen geweest, waarbij we de Half moon party hebben bezocht. Ik was bang dat mijn beoordelingsvermogen misschien een loopje met me nam en dat ik het me allemaal wat te mooi voorstelde. Vanaf het moment dat we de boot afstapten wist ik het weer zeker: ik ben gék op dit eiland.

Wat het dan zo leuk maakt, kan ik niet precies beschrijven. Misschien de laid-back sfeer, veel minder verkeer dan op andere bestemmingen, de prachtige omgeving met bergen en parelwitte stranden. Als je de term island life googled, zou er een plaatje van Koh Pha Ngan in beeld moeten komen. De perfecte beschrijving van dit eiland. Zonde dat mensen dit vaak alleen bezoeken voor de full/halfmoon en andere parties, want het eiland heeft zoveel meer te bieden.

Full moon party

Ondanks dat we al een keer een half moon party hadden bezocht, wilden we ook nog even de full moon party meemaken. Dit feest is gratis, in tegenstelling tot andere feesten. Je betaalt bij de ingang 100 baht (3 euro) voor een bandje, tickets vooraf zijn dus niet nodig.

full moon

Bij ons guesthouse stonden de potjes verf al klaar en konden we onszelf neonkleurig beschilderen. We leerden twee Amerikaanse jongens kennen en gingen samen met hen naar het feest toe. In de taxi begonnen ze of wij ook mollie (xtc) gebruikten. Eh, nee. Meteen het eerste vooroordeel van de full moon party bevestigd: veel drugsgebruik.

Bij het uitstappen van de taxi raakten we onze Amerikaanse vrienden uit het hoog. Waarschijnlijk aan het rondsnuffelen net als drugshonden ;-). Meteen voor de ingang stonden er kraampjes met allemaal ‘buckets’. Dit is een mix van sterke drank & fris in (jawel) een emmer. Wat ijs, rietjes erbij en gaan. Wij dachten: laten we er hier maar één kopen, want het is ongetwijfeld hartstikke duur daar. Bucket gekocht, het strand op en feesten maar! De buckets op het strand zijn bijna net zo duur (lees: spotgoedkoop) als daarbuiten. Je betaalt 150 baht voor 1 bucket (ongeveer 4,50) waarmee je een heel leger kan platleggen. Goedkoop avondje dus.

We hoorden slechte verhalen van de full moon party. Overmatig drank- en druksgebruik en zo druk dat je er je kont niet kon keren. Om eerlijk te zijn: wij vonden het een hartstikke leuk feestje. Wellicht was het minder druk omdat er een extra ‘full moon’ feest was tijdens nieuwjaar en wij waren net daarna. Geen last gehad van andere mensen, tussendoor kon je zitten en er waren best wel wat podia met verschillende muziekstijlen. Daarnaast vind je een ‘vuurspringtouw’ waarin dare devils springen. Hebben wij maar even overgeslagen. Rond een uurtje of 2 ‘s nachts vonden wij het mooi geweest en taaiden opa en oma af. Voor velen was dit echter pas het begin van de avond.

Full moon party

De komende 2 maanden op Koh Pha Ngan

Ja, je leest ‘t goed: de komende 2 maanden verblijven wij nog op Koh Pha Ngan. We vinden het super fijn (net als in Bali) om een ritme te hebben. We hebben een vaste werkplek en huisje voor de komende tijd. Bevalt super goed en scheelt kosten. Kunnen we weer even flink werken voor opdrachtgevers en ondertussen genieten van al het moois dat het eiland te bieden heeft. Is ook wel nodig, zodat we eind februari (rond Sander z’n verjaardag) Sander’s ouders het eiland kunnen laten zien. Uiteraard deel ik al die tips met het eiland ook met jullie. Want heel eerlijk: hier moet je gewoon geweest zijn.

Tot ‘t volgende verslag! En o ja, hebben jullie allemaal Blue Monday overleefd? Alle voornemens in het water gevallen en is je humeur net zo grijs als de lucht in Nederland? Of valt het allemaal wel mee? Laat het achter in een reactie hieronder!