mexico - playa del carmen

Reisdagboek 12: aan de overkant van de plas

Myanmar

Wij zijn Sander & Jody en hebben onze spullen en appartement verkocht, onze vrienden en familie gedag gezegd om de wereld rond te trekken.

Op thedutchnomads.nl schrijven we reisverslagen van de meest gave bestemmingen en delen we de leukste hotspots & lekkerste wereldse gerechten met je.

Daar zijn we weer! De buikjes nog rond door afgelopen kerst, de trommelvliezen nog in tact omdat nieuwjaar stil was en inmiddels zitten we.. aan de overkant van de plas. Deze blue monday komt misschien wat harder aan dan normaal, dus hopelijk brengt ons reisverslag wat meer licht aan het einde van de tunnel. Voordat ik je meeneem naar onze nieuwe woonplaats praat ik je bij over de afgelopen anderhalve maand.

De feestdagen in Lagos

In ons vorige verslag vertelde ik dat we net waren aangekomen in Lagos, een gezellig stadje dat ook in de Algarve ligt. Iets bruisender (net als wij ;-)) dan Portimao. Inmiddels had koning winter hier ook z’n intrede gedaan en vertelde ik je dat ik op zoek ging naar een winterjas. Missie geslaagd, de afgelopen weken heb ik er lekker warm bijgelopen terwijl Sander stug vasthield aan z’n dunne vest.

Na een aantal weken werken en blauwbekken zagen we in de verte de feestdagen voor de deur staan. Ondertussen hebben wij in die weken vooral veel gewerkt, gewandeld en bezochten we sporadisch de lokale horeca die open was. We bezochten een meet-up om andere digital nomads te leren kennen in Lagos, maar besloten dat dit niets voor ons is. Een luid restaurant, iedereen die dezelfde koetjes en kalfjes met elkaar bespreekt en vaak geen klik. Je moet net geluk hebben dat je met een paar mensen een klik hebt, anders zuigt ‘t meer energie van je dan dat het oplevert. Toch is het een goede manier om mensen te leren kennen. Maar aangezien we maar vijf weken in Lagos waren, besloten we er verder niet veel tijd in te investeren.

Een illusie armer, maar soms is het gewoon lekker om andere praat te hebben. Per toeval zag ik een paar dagen later een oproep van ‘n stel in een Facebookgroep dat zij ook in Lagos zaten en nieuwe mensen wilden leren kennen. Veel beter om 1-op-1 af te spreken in plaats van een grote groep. Ik besloot te reageren en de week erna spraken we af.

Een supergoede match! Een extra motivatie voor ons om te reageren was omdat zij eind januari ook naar Mexico verkassen. We hadden dus gelijk een gedeelde interesse en lange-termijnvrienden! De eerste avond dat we afspraken hebben we (natuurlijk) in een Mexicaans restaurant gegeten en maakten we al snel plannen om meer af te spreken. Zij hadden een auto tot hun beschikking en zo zijn we een stukje gaan touren langs de kust van Portugal. Ook hebben we kerst en oud op nieuw met ze gevierd, wat echt ontzettend leuk was.

Lissabon en Porto

Na oud en nieuw was het zover: op naar de grote stad! We namen de bus naar Lissabon om daar ‘n week te vertoeven. We hadden een prachtig hotel (helemaal in oude, koninklijke stijl) met heerlijk bed, warme douche én ligbad. Lekker na al die weken “afzien” (just kidding ;-)). Die kou waar ik het trouwens eerder in mijn verslag over had? Niets vergeleken bij wat we na Lagos meemaakten. Het was KOUD! En nu hoor ik je denken: boe-hoe, wat erg. Wij in Nederland hebben het pas koud. Maar tel een minimale garderobe, slechte isolatie én minimale warmtebronnen bij elkaar op en het was behoorlijk afzien.

lissabon hotel

In Lissabon hebben we die week nog gewerkt en daarna luidde Jody vakantie in. Meer weten trouwens over Lissabon? Lees dan ook eens onze tips en tricks van de stad (zodra het weer kan). Lissabon hebben we al eens eerder bezocht, Porto nog niet en dus besloten we de vakantie te starten in deze Noord-Portugese stad. We huurden een auto op de luchthaven van Lissabon en reden die dag naar Porto. In Porto hebben we natuurlijk een Portproeverij gedaan bij Calem (aanrader!), een city wandeltour gedaan met een overenthousiaste gids die kickte op jaartallen uit de historie en architectuur (iets too much voor ons) en hebben we lekker rondgestruind. Vergeet Porto zeker niet te bezoeken als je een keer in Portugal bent.

port proeverij

Mexico, Mexicóóóó!

Disclaimer: lees niet verder als je van tropische klimaten houdt en jaloers bent aangelegd

Ik ben naar mexico gekomen
Het land van liefde en van zon
‘T was in de schaduw van de bomen
Dat net als in dromen een sprookje begon
Ik was daar op een groot fiësta
En zag een Cabanero staan
We dansten samen toen de Rumba
En ja bij die Rumba
Is alles ontstaan
Gitaarmuziek
Klonk door de Mexicaanse nacht
Heeft liefde voor ons meegebracht
Ik zal er altijd blijven wonen
Geef andere landen graag cadeau
Ja het blijft mij steeds bekoren
Want ik heb mijn hart verloren in het mooie Mexico
Mexico, Mexihiiiiiicooooooo!

Nee, ik ben niet ineens een poëet geworden. Maar de Zangeres zonder Naam (wie kent d’r niet) zong in 1969 al over het beloofde land Mexico. Dat begrijpen wij heel goed, wij zijn namelijk afgelopen week gearriveerd op onze nieuwe bestemming: Mexico! Om precies te zijn in Playa del Carmen.

Tegenwoordig zijn we niet meer gewend aan Europese winters en begonnen onze lichamen afkickverschijnselen te geven van de zon. En ons motto in alles is: vind je iets niet leuk, doe er dan wat aan. En dat is precies wat we hebben gedaan. Afgelopen vrijdag landden we na een elf uur durende vlucht vanuit Parijs in Cancun. Eenmaal uit het vliegtuig maakten we gelijk kennis met de Mexicaanse cultuur: je bent de terminal nog niet uit of de barretjes op het vliegveld (met hysterische Spaanstalige muziek uit de boxen) met tequila en andere alcoholische versnaperingen heten je welkom. Ondanks dat we niet vies zijn van een drankje, hebben we toch maar even vriendelijk bedankt. Leek ons niet een heel lekker begin als we al lallend in de bus naar Playa del Carmen vertrokken.

Na een busrit van ongeveer een half uur werden we in het centrum van Playa del Carmen gedropt. De avond was inmiddels gevallen en dat is het moment dat heel Midden- en Zuid-Amerika tot leven komt. Uitgedoste foodtrucks, veel mensen op straat (met mondkapje) en overal muziek. Wij pakten de taxi naar ons appartement aan de andere kant van ‘t centrum en kregen wel een kleine deceptie bij binnenkomst. Een rustige straat, heel basic appartement en aardig wat lawaai.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik na zo’n lange reis vaak wat geprikkeld ben en weet dat ik dingen de tijd moet geven. Dus hup, de douche in en snel wat eten. Het voelde voor ons als midden in de nacht omdat ‘t hier zes uur vroeger is, dus dat in combinatie met slaaptekort deed ook niet veel goeds. Na bij een local barretje te hebben gegeten kropen we onze mand in om uitgerust de volgende dag te beginnen..

..Die om 4.30(!) begon. Lekker, een jetlag. In combinatie met het eerdere slaaptekort niet heel prettig, maar wel iets waar we niet mee onbekend zijn. Proberen de boel nog wat te rekken, om uiteindelijk er toch maar het beste van te maken. Die kamer zag er de volgende dag ook ineens een stuk rooskleuriger uit. Nog steeds enorm basic maar het harde bed sliep eigenlijk best prima en ondanks dat de douche een beetje houtje-touwtje is, doet ‘ie wat hij moet doen. En dat lawaai recht voor onze deur? Niks van gemerkt. Wel hebben we gevraagd of we iets hoger in het complex kunnen zitten zodat we niet het idee hebben dat iedereen die het gebouw betreedt IN onze kamer staat en straks verhuizen we over. Eind goed, al goed. (al gaan we hier wel op zoek naar een ander complex mét zwembad vanaf volgende maand, maar dat was sowieso al het idee)

mexico - playa del carmen

De afgelopen dagen hebben we gestruind over 5th Avenue (de Lloret de Mar-boulevard van Mexico, maar dan vol met Amerikaanse invloeden), verschillende foodtrucks uitgeprobeerd, de Wallmart uitgespeeld en een kleine Netflixmarathon gehouden toen ‘t regende. Vandaag gaat Sander weer aan het werk en heb ik nog drie dagen vakantie om hier verder te acclimatiseren. De weersvoorspellingen zijn goed dus in de komende dagen ga ik uittesten hoe ‘t zand hier in Mexico ligt en deze blue monday vieren. Hoe komen jullie ‘m door? Laat het weten in de reacties. Voor nu: Adios!

Op de hoogte blijven van onze avonturen? Meld je aan voor onze updates. Je ontvangt dan automatisch een mailtje zodra er een nieuw reisverslag online staat!