Rondreis Peru: onze hoogtepunten

Myanmar

Wij zijn Sander & Jody en hebben onze spullen en appartement verkocht, onze vrienden en familie gedag gezegd om de wereld rond te trekken.

Op thedutchnomads.nl schrijven we reisverslagen van de meest gave bestemmingen en delen we de leukste hotspots & lekkerste wereldse gerechten met je.

Het land van de Inca’s, de alpaca’s, gekleurde klederdrachten én het wereldwonder Machu Picchu. Ik heb het natuurlijk over Peru. Wij maakten in 2016 een rondreis door Peru en vertellen je in dit artikel meer over onze route en hoogtepunten.

Hoe onze rondreis door Peru begon in Miraflores, Lima

Ons eerste, échte backpackavontuur. Voor vertrek hadden we ‘n stel goede Ospreys gekocht (goed backpackmerk!) omdat we wisten dat het hier niet bij zou blijven (in dit artikel vind je wat handige tips voor het inpakken ervan). De eerste reis waarbij we niet van A tot Z alles hadden uitgestippeld, maar alleen de heen- en terugvlucht en ons eerste verblijf hadden vastgelegd. Spannend, maar we hadden er vooral veel zin in.

rondreis peru - machu picchu

Vanuit Amsterdam vlogen we in zo’n 12 uur direct naar Lima toe, de hoofdstad van Peru. Vanuit het vliegveld pakten we een taxi naar onze Airbnb in Miraflores (maak hier direct je AirBnb account aan en ontvang direct tegoed!). Dit is een hippe wijk waar veel reizigers verblijven. Onze host was een Nieuw-Zeelandse jongen die voor zijn Peruaanse liefde in dit land was komen wonen. Ze leerden ons onder andere hoe je zelf een Pisco Sour kan maken, dé kenmerkende cocktail van dit land.

In Lima hebben we vooral geacclimatiseerd, de belangrijkste pleinen bezocht en onze route deels uitgestippeld voor de rest van de vakantie. Wel hebben we op zondagmiddag ceviche gegeten bij Punto Azul in Miraflores. De locals (en iedereen die de Lonely Planet leest) prikt hier een vorkje mee. Houd er wel rekening mee dat je lang in de rij staat om een plaatsje binnen te krijgen.

De volgende stop in onze rondreis: Ica & Huacachina

Vanuit Lima wilden we eigenlijk naar Pisco reizen (waar de bekende drank van is afgeleid), maar besloten dit over te slaan na afraden van onze AirBnB-host. Hij gaf aan dat de plekken die wij nog meer op onze planning hadden staan mooier waren en daar beter meer tijd konden doorbrengen. Dus passeerde onze bus Pisco en reden we gelijk door naar Ica.

Ica is een druk stadje dat je deels doet denken aan de drukke, Aziatische straten. Ook hier rijden namelijk veel tuktuk’s en hoor je met name veel getoeter. Ica zelf is niet heel spannend, we hebben hier alleen geluncht en zijn vanuit daar doorgereisd naar Huacachina: een oase in de woestijn!

Huacachina

Van het drukke Ica naar het kalme Huacachina. In 20 minuten bevind je je in een totaal andere wereld. Slechts enkele accommodaties en verder een grote oase in een zandbak. De oase droogt de laatste tijd meer op, dus wordt deze handmatig bijgehouden met water. Het is namelijk een grote trekpleister waar veel toeristen op afkomen. Het dorpje is gesitueerd om een groot meer, de oase, en ben je binnen no-time doorheen gelopen.

Wij gingen ‘glampen’ in Ecocamp Huacachina en dat boekten we via Airbnb. Grote tenten met staande bedden en gedeelde douches. Tevens had het resort een zwembad inclusief bar.

rondreis peru - sandboarding

In Huacachina kan je met de buggie van de grote zandbanken afstorten. Daarnaast kan je ook van de hoge bergen af sandboarden. Snowboarden, maar dan een stuk stroever. Voor de minder geoefende boarder (waaronder ook ondergetekende) is het slimmer om op je buik eraf te gaan. Klim vlak voor zonsondergang naar boven, kijk hoe de zon achter ‘t zand zakt en glij naar beneden. Houd er rekening mee dat daarna de hele zandbak in je ondergoed zit ;-).

De volgende stop in onze rondreis: "Arequip, Arequip, Arequipaaaa!"

Sta je op het busstation, dan is de kans groot dat je een Peruaan hard hoort roepen: “Arequip, Arequip, Arequip-aaaa”. Tot grote hilariteit van ons. Ze willen hiermee busreizen verkopen naar de stad Arequipa. Arequipa ligt op zo’n 2.300 meter hoogte en dat merk je meteen. Waarschijnlijk merk je niet direct enorme verschillen, maar je voelt dat de lucht droger wordt en inspanningen iets groter worden. Hoe meer je de hoogte in gaat, hoe ijler de lucht wordt. Vanaf 2.500 meter ga je grote verschillen voelen en het is niet aan te raden om in één keer flinke hoogtes te bestijgen.

Excursie naar Colca Canyon

Vanuit Arequipa kan je gemakkelijk excursies boeken naar Colca Canyon, een must om eens gezien te hebben. Met een minivan word je opgehaald door een lokale gids, die je meeneemt op een hele tour. Om dit punt te bereiken, moet je het hoogste punt van Peru over, zo’n 5 kilometer hoogte. Zorg daarom dat je hoogteziektepillen op voorhand bij je hebt, want dit gaat je niet in de koude kleren zitten.

Zolang je in een auto of bus zit, merk je niets van het hoogteverschil. Op het hoogste punt mochten we even de bus uit en het is bizar wat er dan gebeurt. De ene persoon heeft er meer last van dan de ander, maar iedereen merkt wel iets. Je hart gaat snel kloppen en je lichaam moet voor simpele inspanningen veel harder werken. Een klein tochtje naar het toilet wordt ineens een soort Olympische prestatie. Trillen, overgeven: het zijn allemaal verschijnselen die kunnen optreden. Gelukkig is dat laatste ons beiden bespaard gebleven. Wellicht dat de hoogteziekte-tabletten en coca-bladeren (en coca-thee) ons daartegen hebben beschermd.

De eerste dag sliepen we in een dorpje in de bergen, nog steeds tamelijk hoog. We gingen met de groep naar hotsprings en je merkt dat de warmte van de hotspring, in combinatie met de hoogte je snel naar het hoofd stijgt. Sta daarom langzaam op, anders kan je vlekken zien of flauw vallen. In dat dorpje hebben we rond gelopen en ‘s avonds zijn we vroeg naar bed gegaan. In de bergen kan je je voorstellen dat het, naast een aardige uitputtingsslag, ook nog eens steenkoud ‘s avonds is.

rondreis peru - colca canyon - condor

De volgende dag gingen we met de hele groep naar de Colca Canyon. Hier vliegen condors (grote vogels) over de canyon, op zoek naar voedsel. De spanwijdte van de vleugels kan soms wel 3 meter zijn. Hoe deze roofvogels met hun uitgespreide vleugels boven de vallei hangen, is een ontzettend gaaf gezicht.

Van Arequipa naar Puno

Van Arequipa zijn we met de bus naar Puno gegaan. Dit is een plaats aan het Titicacameer: het hoogstgelegen meer ter wereld (3.812 meter). Puno zelf mag je wat ons betreft overslaan, het is eigenlijk alleen een punt om naar een andere stad te gaan. Op het moment dat we in Puno waren, besloten we een dagtocht naar Uros te maken: eilandjes van riet die dreven op het water. Heel “authentiek” was dit echter niet: je kon met name souvenirs en etenswaren kopen, veel meer dan dat was er niet te zien.

rondreis peru - uros

Wat beter was geweest, was een overnachting boeken op één van die eilandjes. Dat schijnt te kunnen op Uros, de rieten eilandjes, maar ook op Tacquile. Je bent dan iets langer op de boot, maar komt dan op een vast eiland terecht. Hier maak je het echte leven van de Peruanen mee: je slaapt in een hutje, vaak zonder elektriciteit.

Vanuit Puno naar Copacabana

De copa, copa-cabana ♫. Je verwacht waarschijnlijk een lange kustlijn met tropisch klimaat en enorme oceaan. Ik heb het hier echter niet over Copacabana in Brazilië, maar die in Bolivia. Aan het Titicacameer, vlak over de grens van Peru vind je dit plaatsje. Wij zijn hier 2 nachten verbleven en hebben een hike over het nabijgelegen Isla del Sol gedaan. Met een bootje ben je hier binnen een uur en word je in het noorden afgezet. Vanuit het Noorden loop je terug naar het Zuiden, waar je vervolgens met de boot weer terug kunt.

rondreis peru - hike isla del sol

Wij hebben aardig doorgelopen en behoorden tot de eerste groep hikers die terug waren. De hike bevat prachtige uitzichtpunten en steile stukken omhoog en omlaag. Echter hebben we er ruim drie uur over gedaan, ik meen dat er in totaal 4 uur voor stonden. Kom je later aan, dan gaan er geen boten meer terug en moet je op het kleine eiland overnachten. Vergeet je wandelschoenen dus niet en stap goed door!

rondreis peru - isla del sol

Via Puno naar Cusco

Een van de bekendste steden van Peru, naast Lima, is Cusco. Vanuit hier kun je gemakkelijk doorreizen naar Aguas Calientas, het plaatsje aan de voet van de Machu Picchu. Daarover later meer. Je kunt deze reis op verschillende manieren afleggen: per vliegtuig, trein of bus. Ga je per vliegtuig, dan moet je vanaf Juliaca vliegen naar Cusco. Dit is nog een stuk rijden voordat je er bent en raden we ten zeerste af. De weg tussen Puno en Cusco is prachtig en jammer als je dit mist. Daarnaast zijn de bussen in Peru superdeluxe, met eigen tv-schermpje.

Een andere manier is de trein. Vanuit Puno pak je de trein naar Cusco. Dit is niet zomaar een trein, maar de “Orient Express” uit de gelijknamige film nagemaakt. Enig nadeel: er hangt een flink prijskaartje aan. Wij hebben daarom gekozen om per bus tussen de twee plaatsen te reizen.

Naar Santa Teresa

In Cusco zijn we één nacht gebleven, puur als overstap. Vanuit daar zijn we namelijk met de trein via Aguas Calientas naar het station van Hidroeléctrica gegaan. Aangekomen op dit station pakten we de taxi naar Santa Teresa. Soms even billetjes dichtknijpen, want naast je bevinden zich aardige afgronden (en de taxichauffeurs rijden écht niet langzamer erom). Dit plaatsje slaan veel reizigers over, maar hebben wij om een specifieke reden bezocht: ziplinen!

rondreis peru - zipline

Wat ons betreft mag je dit gedeelte eigenlijk niet overslaan, het was namelijk ons absolute hoogtepunt. We sliepen in de Cola de Mono Lodge: een ecologisch verblijf dat super knus was. We sliepen in een prachtige boomhut (prijs per nacht is wel flink, maar je krijgt er ook echt wel wat voor terug!) en we aten alles uit hun biologische tuin.

rondreis peru - boomhut

We waren op dat moment de enige gasten en dus de enigen die gingen ziplinen. Dit wordt als pakket aangeboden bij de accommodatie. Eerst een halfuur naar boven lopen in de warmte en ongelijke weg (zwaar!) om vervolgens aan te komen bij de ziplines. Zes ziplines tussen bergen en prachtige omgevingen. Een hele lange zipline, een zipline waar je je handen los kon laten en nog vier wat kortere lijnen. De gaafste ervaring éver! We hebben daarna nog weleens geziplined in Azië, maar weten nu dat we voor altijd verpest zijn door dit geweldige avontuur.

rondreis peru - zipline jody
rondreis peru - ziplining

In Santa Teresa is verder weinig te doen. We zijn één avond nog naar nabijgelegen hotsprings gegaan, waar tevens veel hikers verzamelden tijdens de Inca trail richting Machu Picchu. Bedenk ook dat er geen pinautomaten in Santa Teresa zijn en dat je niet altijd kan pinnen bij accommodaties.

Naar Agua Calientes met bezoek aan Machu Picchu

Vanuit Santa hebben we de trein naar Aguas Calientas gepakt. Dit is het dorpje aan de voet van de Machu Picchu en hier verbleven we de nacht voordat we dit wereldwonder gingen. ‘s Ochtends vroeg pakten we vanuit deze plaats de bus en binnen een klein half uur bevonden we ons op deze wereldbekende plek. Eerlijk? Wij hadden het best snel gezien. Het is prachtig en je herkent heel veel dingen. Maar na een tijdje heb je alles wel gezien. Sommigen claimen hier de hele dag te kunnen rondlopen, maar na 2 uur vonden wij het wel mooi geweest.

Terug naar Cusco

Vanuit Aguas Calientas was het de bedoeling dat we de trein zouden terugpakken naar Cusco. Op dat moment was er helaas een staking, waardoor er geen treinen reden. Op goede hoop hadden we de trein gepakt, maar moesten er halverwege uit. Stonden we dan, in een donker dorpje met een groep andere toeristen. Gelukkig stonden er minivans die een “toeristische route” konden rijden. Met een groep reizigers, bepakt en bezakt werden we in de minivan gezet, met wederom een reisje waar je af en toe van ging peentjes zweten. Halverwege moesten sommigen de bus uit omdat we anders te zwaar waren voor de brug, lang in de ‘file’ gestaan voor een bergweggetje dat geschikt was voor één minivan per keer.. één groot avontuur. Eind van de avond kwamen we dan toch zonder kleerscheuren en mét een mooi reisverhaal terug in Cusco.

Cusco en terug naar Lima

Cusco zelf is niet veel meer dan andere steden: je hebt er de bekende pleinen, kleurrijke eetmarkten en fotogenieke steegjes. Vanuit hier kan je ook nog een excursie maken naar de Vinicunca, een berg met vele kleuren. Vanwege tijdgebrek hadden we hier helaas geen tijd meer voor dus hebben we noodgedwongen overgeslagen. Vanuit Cusco zijn we vervolgens terug gevlogen naar Lima. Een alternatief is de bus, maar die doet er ruim 20 uur over langs ravijnen en kronkelwegen. Wij besloten dat het geoorloofd was om hiervoor een binnenlandse vlucht te maken. Tevens eindigde onze reis in Lima na drie fantastische weken.