The Treasury Petra

Rondreis Jordanië: de 7 plekken waar je volgens ons geweest moet zijn!​

Myanmar

Wij zijn Sander & Jody en hebben onze spullen en appartement verkocht, onze vrienden en familie gedag gezegd om de wereld rond te trekken.

Op thedutchnomads.nl schrijven we reisverslagen van de meest gave bestemmingen en delen we de leukste hotspots & lekkerste wereldse gerechten met je.

Staat er binnenkort een reis naar Jordanië op de planning? Lucky you! Hoewel de kans zeer aannemelijk is dat Jordanië niet het eerste vakantieland is dat bovenaan je lijstje staat, is het een echte aanrader! Lees in dit verslag meer over kilo’s hummus, vriendelijke bevolking, reizen tijdens de Ramadan en onze afgelegde route. Disclaimer: lees dit verhaal niet als je geen vakantiedagen meer hebt. De kans is groot dat je direct wilt boeken ;-).

Over Jordanië

Jordanië ligt in het Midden-Oosten en grenst aan Saoedi-Arabië, Israël, Syrië en Irak. Het Midden-Oosten komt regelmatig negatief in het nieuws en vooraf kregen we veel vragen of het er wel veilig zou zijn. Ik kan je één ding verzekeren: reizen naar Jordanië is hartstikke veilig!

De hoofdstad van Jordanië is Amman en is de grootste stad van het land met ruim 4 miljoen inwoners. Hier startten wij het begin van onze reis. We vlogen vanaf Brussel, voor slechts € 90,- p.p. met Ryan Air! Waarschijnlijk lagen de ticketprijzen wat lager vanwege Ramadan, maar nog steeds een superscherpe deal. Zo kwamen we erachter dat vanaf Brussel op een dinsdag vertrekken met Ryan Air het goedkoopste is (mei 2019).

1. Amman

We hadden een huurauto geregeld omdat het OV in Jordanië nog niet zo ontwikkeld is. Wij gingen 12 dagen en hadden op die manier alle flexibiliteit. Na het ophalen van de huurauto op de luchthaven reden we naar ons guesthouse, River Hotel Jordan. Om in Amman te rijden moet je wel zeker van je eigen rijkunsten zijn: het is er erg druk en de belijningen op de weg worden genegeerd. Pas dus goed op zodat je huurauto niet verandert in een botsauto.

Eenmaal aangekomen bij het guesthouse gingen we in de laatste uurtjes van de middag de stad verkennen. Dit guesthouse lag namelijk vlakbij de Citadel en het Romeinse theater. Na een stukje te hebben geklommen (Amman ligt op heuvels) in 40 graden bereikten we de Citadel. Let op: tijdens Ramadan gaan toeristische trekpleisters eerder dicht, namelijk rond 17.00 ipv later in de avond. Nadat we hier hadden rondgelopen pakten we de het theater ook nog snel mee. Het was inmiddels iets over 5, maar omdat we een Jordan Pass hadden mochten we nog snel een foto schieten.

jordanie amfi theater

Tijdens Ramadan is het overdag erg rustig op straat, maar het is niet onmogelijk om ergens iets te gaan drinken. Restauranthouders op straat spreken je aan om iets te drinken op de 1e etage (uit het zicht van de mensen die aan het vasten zijn), waarbij je vaak een leuk uitzicht hebt over de straat.

Rond 19.30, na zonsondergang, mogen de Moslims tijdens de vastenperiode weer eten. We hadden nog niet echt iets uitgezocht, dus gingen op de gok naar restaurant Hashem toe. Paf, meteen een schot in de roos! Vlak voor half 8 werden we aan het laatste vrije tafeltje aangeschoven en zaten we als enige Westerlingen tussen de locals. Binnen no-time werd de tafel volgeladen met lekkernijen: dadels, olijven, falafel-balletjes, hummus en nog wat andere dipsauzen, groenten om te dippen en lekker brood. We wachtten tot de rest ging eten en kwam op deze manier onbedoeld terecht in de “iftar”-maaltijd (de maaltijd na zonsondergang, zodra er weer gegeten mag worden). Super leuk! We voelden ons echt als één van hen en werden niet gek aangekeken. Wel een kleine tip: zorg dat je (zeker als vrouw) enigzins bedekt bent. Daarmee bedoel ik niet volledig gesluierd (al mag dat natuurlijk wel), maar in ieder geval je benen en schouders bedekt. Ik nam vaak een sjaal mee die ik over mijn shirt sloeg, zo houd je het een beetje luchtig in de hitte. Hoewel ik veel toeristen ook gewoon zag met ontblote schouders en benen vond ik het persoonlijk gepast om dat niet te doen waar veel locals waren.

2. Jerash

In de ochtend hadden we in ons guesthouse in Amman nog een lekker ontbijt. De lieve eigenaar van de accommodatie kon amper Engels maar zette ons tafeltje vol: scrambled egg, (natuurlijk) hummus, voor een heel dorp aan brood, verschillende groenten om weer te dippen en een aantal smeersels voor op het brood. Na het ontbijt vertrokken we met de huurauto richting Jerash, een oude stad op ongeveer een uurtje rijden van Amman noordwaarts.

Jerash is een oude stad op slechts 100 km afstand op de grens van Syrië. Deze stad kent indrukwekkende ruïnes en andere overblijfselen uit de geschiedenis. Je betaalt geen entree wanneer je gebruik maakt van je Jordan Pass. Meteen bij de ingang zie je al een indrukwekkend gebouw: De triomfboog van Hadrianus welke speciaal voor de keizer werd gebouwd in het jaar 129 voor het bezoek van keizer Hadrianus. Wanneer je verder doorloopt vind je meer prachtige bouwwerken uit de oudheid, denk aan de Hippodroom (renbaan), de Zuidpoort en het meest indrukwekkende plein: het forum. Dit plein is het ‘centrum’ van de stad en bevindt zich in een ovale vorm in het midden. De zijkanten van het forum worden gesierd met hoge zuilen.

Wanneer je, net als wij, geen bovengemiddelde interesse hebt in geschiedenis of archeologie heb je aan 2 uur voldoende. Wij hebben wat mooie plaatjes geschoten en rondgeslenterd. Daarnaast loopt de temperatuur in mei snel op, waardoor je tijdens het lopen heel wat litertjes zweet verliest. Mocht je in tegenstelling tot wij wél meer willen weten; je kan ter plaatse een gids boeken.

3. Dode Zee

Ja! Toch wel een bucketlist-dingetje.. dat drijven in de Dode zee. Vanuit ons bezoek aan Jerash op dag 2 zijn we direct doorgereden naar het bekende, zoute meer. Want hoewel de naam anders doet vermoeden, is het helemaal geen zee, maar een meer tussen Israël en Jordanië in. Je hebt hier 2 keuzes: in een dorpje verderop slapen en drijven bij public beach, of kiezen voor een hotel met privéstrand aan de dode zee. Wij hebben de laatste optie gekozen. Dit is wel iets duurder, maar wat ons betreft meer dan waard. Naast de lekkere maaltijden na zonsondergang is een ander voordeel van reizen tijdens de Ramadan in Jordanië dat de prijzen voor overnachtingen lager zijn dan normaal. Reis je nou niet tijdens de Ramadan maar wil je wel profiteren van kortingen op je hotel en vlucht? Meld je aan via cashback XL, boek je reis via deze site (tegen dezelfde prijs) en ontvang een gedeelte commissie terug!  We kozen voor het Dead Sea River Spa hotel waar we 2 nachten verbleven. Een luxe hotel met 4 zwembaden en aangrenzend het strand. De eerste dag hebben we heerlijk gerelaxt en de 2e dag hebben we de proef op de som genomen: zouden we blijven drijven?! ..En ja hoor, check! Voordat je de zee ingaat kan je jezelf insmeren met Dode Zee-modder voor een babyzacht huidje. Even 20 minuten laten intrekken en.. floaten! Zodra je op je rug gaat liggen gaan je armen en benen direct de lucht in. Ook grappig: probeer eens op je buik te zwemmen, dat wordt lastig. Na 20 min ben je er wel klaar mee (en je huid trouwens ook, langer is niet goed en kan prikken!) Je maakt natuurlijk even de standaard foto’s (met een boek drijvend in de zee) en kan dan weer verder. Leuk om mee te maken en af te strepen van onze Bucket List.
jordanie dode zee drijven

4. Naar Medaba & via weg 35 naar Talilfah

Waarschijnlijk lees je het op ieder reisblog dat schrijft over Jordanië: weg 35 is een absolute must om te rijden! Het is een kleine omweg maar zeker de moeite waard. Voordat we de route gingen rijden, maakten we eerst nog een stop in Medaba.

Lang zijn we niet in Medaba geweest (het is een klein stadje met veel mozaïekkunst) en hebben er rustig rondgestruind. Bij ieder winkeltje of supermarktje kregen we koffie en sesamkoekjes aangeboden.. super lekker! Ik heb ze in Nederland nog niet gezien, maar het heet Barazek. De inwoners van Medaba zijn, net als in de rest van Jordanië, ontzettend vriendelijk. Ze geven je informatie, bieden eten aan (ook al hebben ze zelf Ramadan) zonder er iets voor terug te vragen. Oprechte interesse en het levert leuke gesprekken op.

Na Medaba te hebben bezocht, reden we door over weg 35 naar onze volgende bestemming. Onderweg rijd je door prachtige berglandschappen met roodkleurige rotsen en rijd je langs de “Grand Canyon van het Midden-Oosten”. Zelf meer inspiratie opdoen? Bestel dan het Jordanië-magazine van Reisreport.

Vergeet niet om halverwege een pitstop te maken bij een view point om uit te kijken over het prachtige landschap. We maakten een stop en zagen een leuk theehuisje. Aan de buitenkant hangt een Nederlandse vlag en er staan Nederlandse teksten op de muur: de eigenaar is namelijk dol op Nederlanders! We werden hier uitgenodigd om een kopje thee te drinken met een ge-wel-dig uitzicht over de Canyon.

Aan het eind van de middag kwamen we aan bij onze volgende post: Ecocamp Ein Lahdah in Talilah. Eerlijk is eerlijk: we slikten een klein beetje toen we het kamp zagen, we waren namelijk de enige gasten en buiten de tenten was er niets te doen. Oef.. dat is lastig als je moeilijk kan stilzitten ;-).

Gelukkig was de vader van Mohammed (de eigenaar) ontzettend aardig. Ook deze beste man kon amper Engels maar overlaadde ons met thee. Even later kwam de buurman langs en maakte gezellig een praatje en daarna kwamen Mohammed en een vriend van hem langs. Ondertussen hebben wij de middag gevuld met boeken lezen en chillen in de zon.. eigenlijk helemaal niet zo erg om even niets helemaal niets te doen.

‘s Avonds kwam de hele familie van de vriend van Mohammed langs om het Iftar maal te vieren. Of we wilden mee eten? Daarop zeiden we natuurlijk volmondig JA! en zo zaten we tussen de Jordaniërs aan het avondmaal. Bleek het boeken van dit kamp dus echt de beste keuze te zijn.

5. Wadi Musa & Petra

Ik hoor je denken: Petra, dat ken ik! Natuurlijk ken je dat, want het staat in de lijst met wereldwonderen. Om Petra te bezoeken kan je het beste overnachten in Wadi Musa, het aangrenzende dorp.

Nou moet ik toegeven dat we hier misschien iets te lang hadden doorgebracht aangezien er in Wadi Musa niet veel te doen is. Echter, we kwamen einde ochtend aan in Wadi Musa. We wilden niet midden op de dag naar Petra gaan vanwege de hitte & warmte. De eerste dag hebben we daarom gechilled bij het zwembad en verder niet veel gedaan. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om Petra te bezoeken.

jordanie petra monastry

Tips voor Petra

Het is belangrijk om goed voorbereid naar Petra te gaan. Het is ontzettend groot en toeristisch, dus het volgende is belangrijk:

1. Ga vroeg! Tijdens de Ramadan-periode is het al een stuk rustiger, waardoor je rond 7 uur alleen op de foto kan staan bij de Treasury. Voordat je bij de Treasury bent, moet je ongeveer 2 km lopen. De gidsen staan allemaal in de rij om je naar het mooiste viewpoint te brengen (al dan niet per kameel/paard) maar ik raad aan om zelf te lopen. Zeker bij toeristische trekpleisters betaal je waarschijnlijk de hoofdprijs terwijl je het prima zelf kan vinden.
  2. Ga niet per paard/kameel of de rug van een ander beest door Petra! Die dieren horen niet de hele dag rond te rennen tegen slechte omstandigheden. Ja, je krijgt pijn aan je voeten, maar dat hebben de dieren de hele dag: dag in, dag uit. Wees dus een beetje lief en laat het aan je voorbij gaan: zolang toeristen dit in stand houden komt hier geen eind aan.
  3. Doe goede schoenen aan en neem eventueel pleisters mee! Als je de Monastry wil bezoeken (zie bovenstaande foto) moet je zo’n 850 trappen trotseren voordat je er bent. Je voeten zullen je dankbaar zijn als je goed schoeisel aan hebt.
  4. Bestel vooraf de Jordan Pass, daarin zit namelijk ook je entree voor Petra in!

Bij Petra hebben wij de volgende routes bewandeld:

• De standaard route naar de Treasury
  • Een trail (voor ‘advanced’) naar een (het schijnt) Treasury viewpoint. Nu zijn wij hier fout gelopen en werden we vanaf een andere rots toegeroepen dat we eraf moesten gaan (oeps, iets teveel off-track?). De treasury van boven hebben we dus niet gezien, maar gelukkig hebben we Google Images nog (en de hike ernaartoe was ook erg mooi)
  • De Monastry: een pittig stukje lopen in de brandende zon. Het gebouw heeft veel weg van de Treasury, alleen met minder toeristen.

Na het bezoeken van deze 3 punten waren we ongeveer 4 uur verder en vonden onze voeten het mooi geweest. In totaal hebben we in zo’n 6 uur door Petra gelopen.

Ga vroeg naar Petra: het zorgt ervoor dat je mooie plaatjes kan schieten zónder toeristen erop!

6. Wadi Rum

De Wadi Rum woestijn is met recht één van de mooiste woestijnen te noemen. Het is zoveel meer dan alleen een ‘zandbak’, je ziet namelijk overal enorme rotsformaties. Dit zorgt voor een prachtig en instagramable uitzicht. Persoonlijk vond ik dit misschien wel het allerleukste in heel Jordanië.

Een bezoek in de Wadi Rum is niet compleet zonder overnachting in een Bedoeïenenkamp. Bij het zoeken naar een dergelijk tentenkamp word je ermee doodgegooid. Ook wanneer je kijkt naar de reviews op booking.com zie je uiteenlopende reacties: de een vindt het hartstikke duur omdat ze je zwaar ‘overchargen’, de ander vindt het kamp fantastisch.

jordanie wadi rum

Jamal Rum Camp

Ik kan alleen zeggen Jamal Rum Camp een absolute aanrader is! Een zachte prijs voor de overnachting en voor een half day tour in de woestijn betaalde we 30 JD (dat is vergelijkbaar met de andere aanbieders). Het voordeel van dit kamp ten opzichte van andere kampen is dat ze niet extra kosten rekenen wanneer ze je ophalen in het Wadi Rum village (waar je je auto parkeert) als je een tour erbij boekt. Daarnaast vragen ze slechts een kleine prijs voor een groot buffet: lunch is 8 JD en diner 10 JD p.p. Ontbijt was inbegrepen.

Woestijntour

De woestijn ontdekken in de bak van een truck is een must! Je rijdt door het immense landschap en maakt regelmatig stops bij de rotspartijen. Zorg wel dat je iets op je hoofd doet: de zon is erg fel!

‘s Avonds & overnachten

Na zonsondergang gingen we dineren met de hele groep en vervolgens rondom het kampvuur buiten zitten. De sterrenhemel is prachtig: doordat het kamp echt diep in de woestijn ligt heb je geen last van stadsverlichting waardoor je de sterren beter ziet. Helaas was het bij ons net volle maan geweest, waardoor de maan nog erg fel was en daardoor de sterren minder zichtbaar waren. We zijn ‘s avonds met de hele groep wel nog uit het kamp gelopen om te kijken naar het schijnsel van de maan, magisch! Slapen was overigens ook erg comfortabel: er stonden bedden in de tent en er was een warme douche aanwezig.

jordanie wadi rum woestijn

7. Aqaba

Om ons avontuur af te sluiten zijn we naar de enige badplaats die Jordanië heeft gereisd, namelijk Aqaba (of Akaba). Overdag loopt in mei de temperatuur op richting de 40 graden, dus lekker over de boulevard struinen zit er niet bij. Tevens was er overdag tijdens de Ramadan veel dicht en hebben wij de dagen gesleten met chillen aan het zwembad en een beachclub bezocht.

Zonnen op het strand in Aqaba

Op public beach is het niet gewenst om je bikini te zonnen, daarom zijn wij naar Bernice beachclub gegaan. Bij deze beachclub betaal je 10 JD en krijg je vervolgens een gratis badhanddoek. Er zijn verschillende zwembaden en je kan snorkelen in de zee (5 JD om een dag te huren).

Eten & drinken in Aqaba

In Aqaba hebben we fantastisch gegeten! Hoewel we geen fan zijn om naar hetzelfde restaurant te gaan, zijn we hier 2x naar Khubza & Senaya gegaan. Je bestelt hier allemaal verschillende, kleine gerechtjes. Onze favoriet: de kip in pesto.

Zeker tijdens de Ramadan, maar ook daarbuiten, is het niet standaard om alcohol bij local tentjes te bestellen. Voor een cocktail zijn we daarom naar de Rooftop bar van het Hilton gegaan (hier betaalden we voor een cocktail gemiddeld tussen de 7 en 10 JD) en dronken we een biertje in de Irish Pub.

Overtuigd geraakt van dit prachtige land en wil je direct starten met de reis-voorpret? Bestel hier het Jordanië-magazine van Reisreport.

Ben jij weleens in Jordanië geweest? Wat vond je het leukste aan dit land?